انواع جاذبه‌های گردشگری

26

دسامبر
2020

کویر و صحرا

ارسال شده توسط: مدیرسایت/ 276 0

کویر،بایابان یا صحرا؟

کویر و صحرا

تعداد زیادی از مردم تفاوت بیابان ، کویر و صحرا را نمی دانند و از دید عموم این سه واژه مشابه هم هستند.

بنابراین ما در این مقاله سعی بر این داریم که تفاوت آنها را یک به یک برای شما بیان کنیم.پیشنهاد می کنم که این مقاله رو از دست ندید.

برای شروع، تفاوت صحرا ، بیایان و کویر را باید در میزان شوری، نوع خاک، پوشش گیاهی، میزان نیاز به آب و دما منطقه جستجو کرد.

در ابتدا تعریف کوتاهی از هر کدام را جداگانه توضیح می دهیم و سپس به تفاوت ان ها می پردازیم.

صحرا

صحرا از دیدگاه روستاییان به منطقه ای خارج از روستا و ده گفته می شود که عموما در ایران صحرا را منطقه خوش آب و هوا یا کشتزار می گوید و از دیدگاه لغوی Sahara یک منطقه خشک در شمال آفریقا می باشد.

بیابان

بیابان از دیدگاه اقلیم شناسی منطقه ای است که میزان بارش در آن کمتر از 50 میلی متر است که ممکن یک سال یا چندین سال متوالی بارانی باریده نشود.

از نکات قابل تامل این است که میزان تبخیر سالیانه در این منطقه بیشتر از 100 برابر بارش سالیانه است و از دیدگاه گیاه شناسی منطقه ای با مساحت زیاد فاقد گیاه و پوشش گیاهی است که علت ان به دلیل اقلیم و آب و هوای خشک آن است.

جالب است بدانید که بیابان ها همیشه منطقه های گرم نیست . در جهان منطقه ای وجود دارد که به شرایط اقلیمی آن بیابانی گفته می شود ولی هوا در آنجا همیشه سرد است که جز شگفتی های این جهان می باشد مانند بیابان های گابی که هوا همیشه سرد است.

کویر

و اما کویر به منطقه ای گفته می شود که دارای املاح و نمک های فراوانی است و به دلیل وجود املاح و نمک در این منطقه ، کویر جای مناسبی برای کشاورزی و کشت و کار نیست هر چند که در بعضی از کویرها گیاهانی رویش می کند اما آنها غیر زراعی هستند و تماما مقاوم در برابر شوری اند.

تقاوتها

اما تفاوت این سه منطقه در موارد گوناگونی بستگی دارد که تک به تک به جزئیات آن ها خواهیم پرداخت.

*اولین تفاوت آن ها در نوع خاک است که در کویر خاک آن ریزدانه و بیابان بافت درشت و در صحرا دارای بافت ریز،متوسط و درشت می باشد.

*از نظر میزان آب ، صحرا و بیابان مناطقی کم آب هستند و نیازی به آب در آنجا دیده نمی شود اما در کویر، منطقه پر آب است که سطح آب در آنجا بالا نیز دیده می شود.

*از لحاظ دما در صحرا اختلاف زیاد درجه حرارت وجود دارد ولی در کویر ، از آنجایی که اکثر مردم می دانند روزهای گرم و سوزان و شب های سرد وجود دارد. همچنین در بیابان همانطور که در بالا اشاره کردم میزان تیخیر سالیانه 100 برابر میزان بارش می باشد.

* از نظر شوری و نمکدار بودن این منطقه ، در بعضی صحراها دریاچه نمک وجود دارد بنابراین امکان نمکی بودن در این منطقه وجود دارد ولی در بیابان این میزان بسیار کم است و بیشترین میزان شوری در کویر وجود دارد که فوق العاده زیاد است.

امیدواریم که تونسته باشیم از طریق این مقاله تفاوت این سه منطقه رو برای شما دوستان بیان کرده باشیم.

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید